lisasoetekouw.reismee.nl

Wenen en Budapest

Dag 7 - Wenen

We zijn de dag begonnen met een lekker ontbijtje in het hostel. Hierna zijn we gelijk Wenen in gegaan. Vandaag was de eerste warme dag deze reis, dus de korte broeken konden eindelijk uit de rugzak worden gehaald.

We zijn begonnen aan een stadswandeling door het oudste gedeelte van Wenen. Deze ging onder andere langs de Opera, Hotel Sacher, het MuseumsQuartier, verschillende parken die vroeger van vorstelijke families waren en de Spaanse Rijschool. We hebben hier helaas geen uitvoering kunnen zien, maar de stallen waren wel te bekijken.

Vervolgens hebben we deze wandeling nog even verder gelopen, daarna lunch gehaald en naar een parkje gelopen. Vanaf hier zijn we zelf verder gaan lopen. Eenmaal aangekomen bij het Rathaus bleek er een filmfestival aan de gang te zijn. Aan het eind van de middag hebben we nog in een parkje gezeten. Hierna zijn we teruggelopen naar het hostel om wat warmere kleding voor de avond te halen. De avond hebben we uiteindelijk bij het filmfestival doorgebracht, waar een relaxte sfeer hing.

Dag 8 - Budapest

Deze ochtend moesten we weer vroeg ons bed uit, want we moesten de trein halen. We zijn vanaf het hostel naar de metro gelopen en zo teruggegaan naar het Hauptbahnhof. Eenmaal in de trein waren we blij dat we gereserveerd hadden, want hij zat propvol.

De treinreis duurde maar zo'n 2,5 uur en we hoefden niet over te stappen. In Budapest zijn we vanaf het station naar ons hostel gelopen, een wandeling van zo'n 45 minuten. Ook vandaag was het heerlijk warm met zon en 28 graden.

Eenmaal in het hostel aangekomen hadden we allemaal het gevoel dat we waren opgelicht. Een oude, grijze, tikkie enge trap leidde ons echter naar een super mooi hostel. Net gerenoveerd, licht ingericht en heel aardig personeel. De kamer bleek ook top te zijn. We hadden twee kamergenootjes, die ook nog enorm aardig bleken te zijn. Wat wil een mens nog meer.

's Middags hebben we wat lunch gehaald, het was inmiddels al ongeveer half 4, en zijn we langs de Donau gaan zitten op het Margaret eiland. Aan het begin van de avond begon de feestelijke sfeer, het was onafhankelijkheidsdag in Hongarije, met o.a. muziek. Het plan was om naar het vrijdheidsbeeld, gelegen op een heuvel, te lopen en vanaf daar het vuurwerk te bekijken. Halverwege kwamen we echter op een food festival terecht, met allerlei Hongaarse gerechten. Niemand wist wat het was, want Engelse vertalingen waren er niet, maar uiteindelijk heb ik Kürtös kalács geprobeerd, een soort deegrol die wordt geroosterd boven een vuur van kolen. Rond 9 uur was er ook een prachtige vuurwerkshow, die we vanaf de oever van de Donau hebben bekeken.

's Nachts zijn we teruggelopen naar het hostel.

Dag 9 - Budapest

Vandaag moesten we uitchecken bij het hostel en door naar een gehuurd appartement, ongeveer 2 kilometer verderop. Het uitchecken ging goed, we konden de bagage even achterlaten in het hostel en zijn nog even een rondje gaan lopen. Rond twee uur hebben we de tassen opgehaald en zijn we naar ons nieuwe onderkomen gelopen. We zitten in een heel mooi appartement, met alles wat we nodig hebben om de hoek, ideaal dus.

We hebben overdag nog wat rond gelopen, maar het was enorm benauwd dus niet heel aangenaam. Aan het eind van de middag koelde het af en zijn we richting het water gelopen. Daar bleken trappen te zijn richting het vrijheidsbeeld, dus we zijn ook nog naar boven gelopen. Boven was niet alleen het Vrijheidsbeeld, maar ook super mooi uitzicht.

Opa Ton

Dat waren weer 3 druk bezette interessante, plezierige
dagen. Mooie afsluiting van bezoek aan Wenen en
prachtige belevenissen in Boedapest.
Weer een heel leuk verslag ! Ik reis met je mee.

Opa Ton

Dat waren weer 3 druk bezette interessante en plezierige
dagen. Mooie afsluiting van bezoek aan Wenen en
prachtige belevenissen in Boedapest.
Weer een heel leuk verslag ! Ik reis met je mee.

Erik

Wat een reis maken jullie zeg! En nu even rustig aan hè!