lisasoetekouw.reismee.nl

Berlijn - dag 2 en 3

Op het moment dat ik dit schrijf zitten we alweer in de trein naar Praag, maar nu heb ik wel mooi de tijd om een update te schrijven over Berlijn. In totaal hebben we hier zo'n 55 kilometer gelopen.

Dag 2

Op de tweede dag hebben we een lange wandeling gelopen vanaf Checkpoint Charlie, wat ongeveer 15 minuten lopen was vanaf het hostel. De wandeling leidde ons langs een hoop bezienswaardigheden in het historische centrum, voornamelijk in voormalig Oost-Berlijn. De wandeling liep onder andere langs delen van de Berlijnse Muur, een oude wachttoren, Potsdamer Platz, Tiergarten, de Brandenburger Tor, het Rijksdaggebouw, langs de Spree en de Weidammer Brücke (een van de weinige níet zwaar beschadigde of verwoeste bouwwerken). Hiervandaan liep de wandeling nog verder door een veel rustiger deel van Berlijn. Hier stond onder andere de Luftschutzbunker, gebruikt om mensen in die buurt een veilig onderkomen te bieden. Ook waren in dit deel overblijfselen van de oudste Joodse begraafplaats te zien die in opdracht van de Gestapo in de oorlog werd gesloopt.

In deze rustigere wijk waren ook veel hofjes, waar zowel galerieën als restaurantjes e.d. zaten. De meeste hofjes waren heel rustig, maar eenmaal bij de Hackescher Höfe aangekomen werd het weer druk. Dit is een complex van 8 verschillende hofjes, dat veel toeristen trok.

Op dit moment waren we pas op de helft van de route, maar besloten we onze eigen route verder te lopen. We zijn via de Gendarmenmarkt, met de französischer en deutsche dom en het concertgebouw, teruggelopen naar het hostel om warmere kleding te halen voor de rest van de avond.

Dag 3

De laatste volle dag in Berlijn hebben we opnieuw goed besteed. We zijn in eerste instantie weer naar Checkpoint Charlie gelopen om de rest van de wandeling af te maken. Vanaf daar zijn we via Galeries Lafayette, de Gendarmenmarkt, de Humboldt Universität en Alexanderplatz naar Prenzlauer Berg gelopen. We hebben daar de oudste watertoren van Berlijn bekeken en hebben vervolgens rondgelopen in de wijk. Aan het begin van de avond zijn we teruggelopen naar Alexanderplatz en hebben we currywurst gegeten. Daarna zijn we teruggelopen naar het hostel, het was nu ongeveer 8 uur. We waren van plan opnieuw naar Tiergarten te lopen en wellicht verder te lopen om de Kurfürstendamm en de Gedächtniskirche te bekijken, maar we hebben uiteindelijk de verdere avond doorgebracht op het dak van het hostel met wat drankjes en kaartspellen.

Erik

Jullie lopen wat af zeg, heel leuk om 'mee te beleven' . Veel plezier in Praag. Groetjes van ons allen aan jullie allemaal.

Opa enOma

Wat een lange tocht hebben jullie gedaan met een mooi verhaal, groeten OMA en OPA.

Opa enOma

reeds ingevuld

Opa Ton

Marathonloper,
Geweldige belevenissen in een geweldig Berlijn.
Ben jaloers op je ervaringen.
Veel moois in Praag en veel plezier.
Heb helaas niet eerder kunnen reageren.
Groetjes aan jou en je vriendinnen,