lisasoetekouw.reismee.nl

Milaan, Metz en Brussel

Dag 16 - Milaan

Vandaag hebben we nog een volle dag in Milaan. Het is nog warmer dan gisteren, zo'n 34 graden. We zijn 's ochtends eerst langs een supermarkt gelopen om een ontbijtje te halen en hebben daarna wat rondgelopen. Tijdens de heetste uren van de dag was het, in combinatie met de vermoeidheid, bijna niet te doen en dus hebben we in een park zitten lezen. Uiteindelijk zijn we rond 4 uur weer gaan lopen richting de Dom. Als avondeten hebben we een stuk pizza gehaald, want dat kan natuurlijk niet ontbreken als je in Italië bent. Daarna hebben we vanaf de Dom weer een flink stuk gelopen. Het was nog steeds warm, dus een lekker Italiaans ijsje ging er wel in. Uiteindelijk zijn we het hele stuk teruggelopen naar de Dom en hebben we daar op het plein, wat prachtig is 's avonds, nog even gezeten en zijn we met de metro terug gegaan.

Dag 17 - Milaan en Metz

Om 5 uur ging de wekker en moesten we ons snel klaar maken voor de lange reis vandaag. We zijn naar het station gelopen en hebben daar een broodje gegeten als ontbijt. Om 7.10 ging onze trein, maar de temperatuur zat er al goed in. Het uitzicht vanuit de trein was gelijk al mooi, met de ochtend zon. Onze eerste tussenstop was Lugano, Zwitserland. Deze rit was super mooi, vooral het laatste stuk, waar de trein door de bergen en langs de meren ging. Vanaf Lugano ging de trein naar Basel, dit was ook de langste treinrit, maar opnieuw was de natuur prachtig. De derde trein vertrok vanuit Basel naar Strasbourg, de vierde vanuit Strasbourg naar Sarreguemines, de laatste van Sarreguemines naar de eindbestemming Metz.

Metz verraste ons gelijk met een enorm stationsgebouw en wat er onderweg naar ons appartement allemaal te zien was. De eigenaren van het appartement waren super vriendelijk en hadden biertjes voor ons koud gezet en mirabelle siroop gekocht, een specialiteit uit de regio.

Dag 18 - Milaan

Vandaag zou Tyana een vriendin uit Frankrijk na 3 jaar weer zien. We zijn dus weer redelijk vroeg ons bed uitgegaan en naar de kathedraal gelopen. Een leuke dag gehad verder en veel gezien en gelopen (17,5 km). Toch wel handig, een tour van iemand die de stad goed kent.

's Avonds op de kermis die aan de gang was nog een crêpe met nutella gegeten en wat boodschappen gedaan voor morgen in de trein.

Dag 19 - Metz en Brussel

Rond 7 uur opgestaan om alle laatste dingen in te pakken en de op één na laatste treinreis te maken, dit keer naar Brussel. Snel ontbeten, sleutels ingeleverd en naar het station gelopen. Eerst moeten we een uurtje in de trein naar Luxemburg, vanaf daar gaat er een bus naar Arlon en daarvandaan moeten we nog een kleine drie uur in de trein naar Brussel doorbrengen. De treinreis ging gelukkig volgens plan en rond kwart over 2 kwamen we aan in Brussel. Een hostel boeken was van tevoren niet gelukt, omdat veel hostels alleen maar creditcards accepteren, laten wij die nou net niet hebben. Op het station dus een hostel gebeld, er was nog plek, dus daar zijn we heen gelopen. 's Middags nog flink wat gelopen in Brussel. Het hostel zit echt op 200 meter lopen van het centrum, de grote markt is dus ook vlakbij. Ook nog een wafel met nutella op. Volgens mij heb ik nu in elk land gegeten wat ik moest eten :).

Dag 20 - Brussel

Vandaag (donderdag) is het alweer de allerlaatste dag. We besteden de dag nog in Brussel en om 6 uur stappen we in de trein terug naar Bergen op Zoom. Het was een prachtige reis, waarin we niet alleen veel steden hebben gezien, maar ook veel hebben geleerd en veel andere, toffe reizigers hebben ontmoet.

opa & oma Voogt

Hoi Lisa,
Bedankt voor al je e-mails. We keken er iedere keer weer naar uit!

Groeten van opa & oma