lisasoetekouw.reismee.nl

Budapest, Ljubljana en Milaan

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb geschreven. Hier dus nog een verslag van de afgelopen week!

Dag 10 - Budapest

Vandaag wakker geworden met super harde regen. We dachten dat het wel meeviel, maar na een wandeling/sprint naar de Spar om de hoek waren we al doorweekt. Overal in de straat waren mensen bezig met hun daken etc. te repareren, zo hard ging het, uren lang.

Uiteindelijk hebben we dus rustig aan gedaan, kleding gewassen, gelezen en uiteindelijk zelfs een Monopoly Interrail Edition spelbord gemaakt, want ja, je moet iets. Pas aan het begin van de avond stopten de buien en miezerde het alleen nog een beetje. We hebben nog wat rondgelopen, een broodje gekocht en hebben uiteindelijk de dag ook maar gewoon rustig afgesloten.

Dag 11 - Budapest

Vandaag was het opnieuw prachtig weer. 's Ochtends zijn we via het Heldenplein en een soort burcht naar het centrum gelopen. Ook daar hebben we weer rondgelopen en van alles bekeken. We zijn daarna via een hele leuke wijk naar het water gelopen, hier heb ik ook een boek gekocht, want dat had ik niet meegenomen en we hebben toch nog wel wat lange treinreizen te gaan. We zijn het water overgestoken naar de Buda kant en hebben daar de heuvel naar het vissers bastion beklommen. Dit is een enorm toeristische, maar wel mooie plek, waarvan de oorsprong nog steeds niet helemaal duidelijk is. Ook had je vanaf hier prachtig uitzicht over Budapest.

Terug het water over hebben we het parlementsgebouw nog bekeken, we blijven ons verbazen over hoe groot deze zijn in alle steden die we bezoeken.

We zijn niet al te laat terug gelopen, zodat we onze spullen vast in kunnen kopen. Ook hebben we onderweg sushi gehaald, want alles is hier goedkoop.

Dag 12 - Ljubljana

's Ochtends vroeg zijn we naar de metro gelopen en vanaf daar naar het station gegaan, anderhalf uur lopen vonden we wat overdreven. Uiteindelijk hebben we daar de trein gepakt naar Ljubljana, een rechtstreekse trein, die er ongeveer 8 uur over heeft gedaan. Het was dus een vrij lange, maar wel mooie rit. Rond 5 uur zijn we in Ljubljana aangekomen, op het station hebben we de trein naar Milaan alvast gereserveerd, een nachttrein. Daarna zijn we naar ons appartement gelopen. In de avond hebben we nog rondgelopen in het centrum van Ljubljana. Al snel zijn we aan het water gaan zitten, waar een bandje leuke muziek speelde. In eerste instantie alleen maar volksmuziek, maar later ook écht goede muziek. Daarna hebben we nog even rondgelopen en aan het eind van de avond zijn we teruggegaan, we waren vrij vermoeid door de treinreis.

Dag 13 - Ljubljana

's Ochtends zijn we door de straten van het centrum gelopen. Ljubljana is een mooie stad, niet groot, maar een dag of 2 kun je er makkelijk besteden. Er is wel een groot contrast zichtbaar: mooi onderhouden panden in de hoofdstraten, maar zodra je een zijstraat neemt is alles toch een stuk minder goed bijgehouden. Halverwege de middag hebben we een broodje gekocht en zijn we in een parkje gaan zitten. Het was warm, maar we hebben we de heuvel naar het kasteel van Ljubljana beklommen. Het was een mooie wandeling naar boven en het kasteel kon je grotendeels gratis bezoeken. Ook het uitzicht daar boven was erg mooi.

We zijn daarna weer naar beneden gelopen en hebben een heerlijk ijsje gegeten. Aan het begin van de avond zijn we teruggelopen en hebben we ons even opgefrist, daarna zijn we nog naar een Pub Crawl gegaan.

Dag 14 - Ljubljana

Lekker uitgeslapen vandaag, maar om half 12 moesten we toch echt uitchecken. Onze trein gaat pas 9 uur deze avond, maar gelukkig mochten we onze backpacks bij het appartement laten. Vandaag was het echt warm en de moeheid begon toe te slaan, dus we hebben vooral in het park gezeten en gelezen. Ook nog wel af en toe een rondje gelopen natuurlijk. Rond half 7 zijn we teruggelopen naar het appartement om de tassen op te halen. Op het station moesten we nog even wachten, maar dat was niet erg, je had mooi zicht op de zonsondergang. Om 9 uur kwam dus onze trein, die ons naar Villach, Oostenrijk bracht. Daar moesten we overstappen. Dat was nog wel een dingetje. Op het bord met alle vertrektijden stond onze trein namelijk niet, alleen een trein naar Rome die op dezelfde tijd vertrok. Ik had al wel een vermoeden dat het dezelfde trein was, maar dat is toch best een gok. Zo midden in de nacht was er natuurlijk ook niemand meer op het station die ons kon helpen. Uiteindelijk heeft iemand van security ons verteld dat het dezelfde trein was en dat de trein ergens halverwege werd gesplitst. Uiteindelijk duurde deze treinreis nog 9 uur.

Dag 15 - Milaan

Om 9 uur kwamen we op het station in Milaan aan. Daar hebben we het hostel gebeld en ook wilden we checken of we de treinen naar Metz maandag in mogen met onze Interrail pas. Toen Tyana dat echter ging vragen, ze heeft een afro, kon de informatie medewerker alleen maar uitbrengen 'your hair, so so big.' Goed, dat hielp ons niet veel verder. Dan maar weer via google.

Aangezien we 's ochtends aangekomen waren, hadden we nog wat tijd te overbruggen tot de inchecktijd. Het was al super warm, dus we zijn met de backpacks in een park gaan zitten. Uiteindelijk hebben we nog voor een ander hostel gekozen. We waren eigenlijk een uur te vroeg om in te checken, maar gelukkig wilden ze ons eerder helpen. Het hostel waar we zitten is prima, we moeten alleen één douche delen met een hele verdieping, dus dat is wel even een puzzel.

's Middags hebben we nog wat rondgelopen, niet te veel natuurlijk, want het was hartstikke warm. Ook toen het begon te schemeren hebben we nog een flink stuk gelopen, zelfs toen was het nog warm, maar wel prima te doen.

Erik

Zo, dat zijn weer mooie belevenissen allemaal zeg! En nog een weekje te gaan!

Marianne

Jullie zijn weer veel ervaringen rijker. Heel leuk om zo met jullie mee te reizen. Veel plezier in Milaan!

Opa en Oma Voogt.

Wat een prachtig reisverhaal, je beleefd het helemaal mee.
Wat hebben jullie een hoop gezien en beleefd.
Fijn dat alles goed gaat en niemand ziek is,van eten of zo.
En een goede terugreis. h.gr.v.Opa en Oma.