lisasoetekouw.reismee.nl

Praag en Wenen - dag 5 en 6

Dag 5 - Praag

Dit is de enige volle dag die we hebben in Praag, dus die wilden we goed benutten. 's Ochtends zijn we via de supermarkt in de straat gelopen om wat ontbijt te halen. Vervolgens zijn we met de metro naar het centrum van Praag gegaan. Hier wilden we een wandeling doen, maar dat plan liep al snel fout, dus besloten we gewoon rond te lopen. Er is overal heel veel moois te zien en de grote bezienswaardigheden stonden goed aangegeven, dus dit was geen probleem.

We wilden 's middags de oude joodse begraafplaats bezoeken, maar ook dat ging niet volgens plan. Uiteindelijk hebben we een tijdje in een park gezeten. Na elke dag enorm veel te lopen kan even zitten ook wel een keertje.

's Avonds zijn we voor een snelle hap gegaan (broodje bij de Subway) en hebben we nog even rondgelopen.

Uiteindelijk ook nog in ons superfijne appartement gezeten en niet te laat gaan slapen deze keer, want het wekkertje gaat om half 6.

Dag 6 Praag/Wenen

Ja. Wekker om half 6 dus. Vanochtend moesten we 7 uur ongeveer op het station zijn, zodat we ruim van tevoren aanwezig waren. Het perron waar we moesten zijn verscheen pas een paar minuten van tevoren op te schermen. Eenmaal in de hal naar de verschillende perrons kwamen we in een enorme mensenmassa terecht, die mensen bleken allemaal (maar dan ook echt állemaal) dezelfde trein in te moeten. We waren al bang dat we de trein niet in zouden kunnen, maar hebben uiteindelijk toch een plek weten te bemachtigen.

Alles ging goed, tot bleek dat we in een trein van een particuliere maatschappij zaten (de reisplanner geeft niet aan van welke maatschappij een trein is, wij wisten dus niet dat we hier niet in mochten). Gelukkig was het personeel vriendelijk en kregen we geen boete, misschien ook omdat er een coupe verder nog een groep jongeren zat met hetzelfde probleem.

Uiteindelijk zijn we op station Pardubice uitgekomen. Eén ding was zeker, Krakau gingen we niet meer redden, we moesten op zoek naar een alternatief. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om Krakau over te slaan en in plaats daarvan naar Wenen te reizen, een verbinding die ook veel beter bleek te zijn.

Dus, lang verhaal kort, we zitten niet in Krakau, maar in Wenen. We hebben inmiddels een hostel gevonden en gaan zo nog even de stad verkennen.

Uiteindelijk hebben we de avond door gebracht bij het MuseumsQuartier. Hier hebben we even een broodje gegeten en verder de hele avond gezeten. Aan het eind van de avond hebben we nog even een klein rondje gelopen en zijn toen terug gegaan naar het hostel.

Marianne

Heerlijk zo mee te genieten van jullie belevenissen. Mooi te lezen hoe snel jullie schakelen als Krakau moeilijk te plannen blijkt. Veel plezier in Wenen.

Op Ton

Jammer van de Praagse plannen,maar een dagje wat rust
kan geen kwaad en is ook wl eens gezellig. Gedenkwaardige treinervaringen. Daar zul je ook later nog
veel aan terugdenken. Veel Weens plezier en groeten aan
allen. Opa Ton.

Erik

Weer leuke belevenissen en goed dat jullie ook rust inbouwen. En de weersverwachting voor volgende week os ook nog eens fantastisch. Volgens mij hebben jullie nog geen druppel regen gehad.

Erna

Hoi Lisa, leuk hoor die treinverhalen. Het is toch geweldig dat je op zo'n groot, druk station staat en dan kunt beslissen welke kant je is op zal gaan. Plannen maken is goed maar soms loopt het anders, deel van de lol. Veel plezier in Wenen, groetjes Erna.

j.voogt@live.nl

Hallo Lisa,
Ook wij genieten van je berichten, fijn dat nu in Wenen bent ,ook dit is een mooie stad met heel veel geschiedenis en muziek. Ook hier is het mooi weer, verder veel plezier met elkaar en tot dan,
groetjes Oma en Opa.